Wednesday, August 1, 2018

Gehaakt zomers kussen met Katia Washi

Van Katia Garens kreeg ik een doos vol mooie zomergarens opgestuurd. Daar zaten onder andere deze mooie bollen Washi in.



Ik vond de kleuren zo mooi bij elkaar, dat ik besloot er een zomers kussen van te haken. Hieronder het patroon.

Benodigdheden

- 4 bollen Katia Washi; ik gebruikte kleuren 115, 116, 121 en 128
- Haaknaald 8 mm
- Stopnaald
- Kussen van 40 x 40 cm
- Leren label

Het kussen wat ik maakte, is ongeveer 40 x 40 cm (afhankelijk van welk garen je gebruikt en hoe los of strak je haakt, kan het kussen groter of kleiner uitvallen).


Gebruikte afkortingen

l = losse
v = vaste
st = stokje

Uitleg 2 samengehaakte stokjes: haak een stokje, maar maak deze niet helemaal af; haak dan een volgend stokje en maak ook deze niet helemaal af. Nu haal je de draad door alle lussen op je naald.
  
Let op:
- Na elke toer keer je je werk.
 Ik haak per kleur 2 toeren. Bij elke kleurwissel laat ik een lange draad hangen van zowel de oude als de nieuwe kleur.
- Aan het eind van het patroon vind je een haakschema.


Haak om te beginnen een lossenketting van 42 lossen.

1) 1 v in 2e l vanaf de haaknaald, *1 l, sla 1 l over, 1 v in de volgende l*, herhaal *-* tot het eind.

2) 3 l (= 1e st), 1 st om de l van de vorige toer (dit telt als 2 samengehaakte st), *1 l, 2 samengehaakte st om dezelfde l als de vorige steek voor het eerste pootje en om de volgende l voor het tweede pootje*, herhaal *-* tot er nog 1 l en 1 v over zijn, haak dan 1 l, 2 samengehaakte st om de l van de vorige toer en in de laatste v. Wissel van kleur.

3) 1 l, 1 v in de eerste steek, *1 v om de volgende l, 1 l, sla de 2 samengehaakte stokjes over*, herhaal *-* tot er nog 1 l en 2 st over zijn, 1 v om de l van de vorige toer, sla het een na laatste stokje over, v in het laatste stokje.
        
4)  3 l (= 1e st), 2 samengehaakte stokjes in de eerste steek voor het eerste pootje en om de l van de vorige toer voor het tweede pootje, *1 l, 2 samengehaakte stokjes om dezelfde l als de vorige steek voor het eerste pootje en om de volgende l voor het tweede pootje*, herhaal *-* tot er nog 2 v over zijn, het 2e pootje van de laatste 2 samengehaakte st komt in de laatste v, 1 st in dezelfde v. Wissel van kleur.

5) 1 l, 1 v in de eerste steek, *1 l, sla de 2 samengehaakte stokjes over, 1 v om de volgende l*, herhaal *-* tot het eind.

6) Herhaal toeren 2 tot en met 5 tot je kussenhoes groot genoeg is. (Bij mij was dit na 26 toeren.)

7) 1 l, 1 v in elke steek en om elke l. Knip de draad af, maar laat een lange draad hangen.


Haak op dezelfde manier nog een lap.

Leg de lappen met de goede kant op elkaar en haak met hv eerst de bovenkant dicht (waar de lange draad zit), dan de onderkant. Haak vervolgens een zijkant dicht met hv, gebruik hiervoor per kleur de lange draden die je hebt laten hangen.
Keer de kussenhoes naar buiten, stop het kussen erin en haak de laatste zijkant op dezelfde manier dicht.

Naai eventueel een mooi label op je kussen.

Je kussen is klaar.




Haakschema:



Dit patroon is alleen bedoeld voor persoonlijk gebruik en mag niet
voor commerciële doeleinden gebruikt worden.
Zowel het patroon als de foto's mogen niet zonder mijn toestemming worden gekopieerd.
Producten gemaakt met dit patroon mogen niet verkocht worden.

2 comments:

  1. Super, als ik het haak, verwijs ik zeker naar je blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat zou ik heel erg leuk vinden, dank je wel alvast.😁

      Delete